“Bij het verbeteren van de basisvaardigheden moet er ook structurele aandacht zijn voor het mentaal welbevinden van leerlingen. Dat hebben we de afgelopen twee jaar wel gezien”, vindt Michelle Klingeman-den Bouwmeester, coördinator Nationaal Programma Onderwijs bij CSG Reggesteyn. “Als leerlingen goed in hun vel zitten, zijn ze veel gemotiveerder om op school hun best te doen en leren ze beter. Je bent er niet met extra lessen begrijpend lezen en rekenen alleen.”

SG Reggesteyn is een brede Christelijke scholengemeenschap met een vestiging in Rijssen en Nijverdal. “In onze schoolvisie staat dat we elke leerling willen zien. Dat is tijdens en na corona alleen maar urgenter geworden”, legt Michelle uit. “Onze school bood al veel individuele begeleiding aan leerlingen in het kader van passend onderwijs. Met NP Onderwijsgelden hebben we dat uit kunnen breiden. Niet alleen op cognitief vlak, maar juist ook op het gebied van sociaal-emotioneel welbevinden. Je merkt gewoon dat daardoor alles beter gaat.”

Werken aan welbevinden

De locatie in Nijverdal biedt vmbo basis en kader onderbouw, de volledige opleiding vmbo-tl tot en met gymnasium, en telt in totaal bijna 1.400 leerlingen. Rijssen biedt praktijkonderwijs, onderbouw havo/vwo en de volledige opleiding vmbo basis, kader en tl, in totaal ruim 1.100 leerlingen. De afgelopen twee schooljaren merkten mentoren en leraren van CSG Reggesteyn dat veel leerlingen op sociaal-emotioneel vlak niet goed meekwamen. “Elkaar respecteren, geven en nemen, normale omgangsvormen hanteren en niet meteen boos worden, vriendschappen onderhouden, samenwerken in een groep, door corona is dat allemaal onder de oppervlakte verdwenen”, constateert Michelle. “We moeten weer leren om mét elkaar te zijn. Juist die sociaal-emotionele achterstanden, daar moet aan gewerkt worden. Wij vinden dat een groter probleem dan dat leerlingen mogelijk op cognitief gebied achterop lopen, dat is relatief wat makkelijker om in te halen.”

Tweedeklasser: “Het boksen heeft me zeker geholpen. Ik vond het heel erg leuk om te doen. Ik heb geleerd hoe ik op anderen kan reageren, hoe ik weer rustig word en me fijner voel.”

Interventies NP Onderwijs

Elke leerling heeft met de mentor en ouders via een scan vastgesteld aan welke interventies behoefte was. CSG Reggesteyn heeft er bewust voor gekozen om de interventies vanuit het NP Onderwijs intern te organiseren en uit te voeren met eigen leraren en ondersteuners. Michelle: “Er was in het begin wat weerstand, omdat niemand zat te wachten op extra werk. Maar die houding verdween als sneeuw voor de zon, toen we met z’n allen de schouders eronder zetten en merkten dat onze leerlingen de extra aandacht en begeleiding echt nodig hadden. Verschillende leraren, mentoren en ondersteuners zijn met NP Onderwijsbudget bijgeschoold als faalangsttrainer, Re-fit trainer, mindfulnesstrainer en trainer Rots&Water. Hierdoor is er meer ondersteuning beschikbaar en mogelijk.”

Brugklasleerling: “Onze klas heeft 21 leerlingen. Dat vind ik fijn, omdat er dan meer aandacht is voor iedereen.”

Tijdens de lockdowns maakte de school gebruik van buddies. Studenten uit de regio stonden leerlingen bij tijdens het onderwijs op afstand. Toen ging het vooral om steun bieden op sociaal-emotioneel vlak, motiveren en, zo nodig, ook vakinhoudelijke ondersteuning. Met NP Onderwijs-budget maakt de school nu gebruik van tutoren: ouderejaars leerlingen die jongerejaars begeleiden. “Een dankbare bijbaan”, lacht Michelle, “en zo maak je jonge mensen misschien enthousiast voor het onderwijs. Bovendien geeft een groepje oud-leerlingen bijles, evenals studenten van de lerarenopleiding van Windesheim.”

Het NP Onderwijs maakt ook op een aantal plekken klassenverkleining mogelijk. “Door de demografische opbouw in de regio hebben beide locaties van CSG Reggesteyn met krimp te maken”, legt Michelle uit. “Door het NP Onderwijs kunnen we onze klassen tijdelijk kleiner maken, maar wel ons team gelijk houden.” CSG Reggesteyn is ook bezig om een rijke schooldag te organiseren, waarbij leerlingen bijvoorbeeld lessen kunnen volgen of projecten kunnen doen op het gebied van sport, cultuur en sociaal welbevinden. Michelle: “Door het NP Onderwijs kunnen we nu gemakkelijker activiteiten uitproberen en kijken wat bij leerlingen aanslaat en goede resultaten oplevert. Zo zijn we gestart met bokscoaching. Dit blijkt een voltreffer. De leerlingen krijgen zelfbeheersingsoefeningen om de korte lontjes, die na corona nogal opspelen, te beteugelen. Ook krijgen ze ademhalingstechnieken, zodat ze zich goed kunnen concentreren. En bovendien zijn ze gewoon lekker sportief bezig.”

Basisvaardigheden

Wat de basisvaardigheden betreft gaat de school vooral inzetten op extra ondersteuning bij de kernvakken en begrijpend lezen. Ook hiervoor wordt budget vanuit het NP Onderwijs ingezet. Michelle: “Tijdens corona merkten we dat de ict-basisvaardigheden bij leerlingen nogal te wensen overlieten. Je kunt niet alles in één keer organiseren, maar inmiddels treffen we voorbereidingen om digitale vaardigheden op te nemen in de rijke schooldag.” Vooruitlopend op de invulling van het curriculum voor burgerschap heeft de school een programmamanager diversiteit benoemd voor 0,4 fte. Michelle benadrukt dat de school daar ook een duidelijke link ziet met alles dat gedaan wordt op het gebied van het welbevinden van leerlingen. “Tot nu toe bevallen alle extra activiteiten die mede mogelijk worden gemaakt door het NP Onderwijs erg goed”, concludeert Michelle.“Het programma loopt tot midden 2025. Het zou heel welkom zijn als we deze activiteiten voort kunnen zetten en te zijner tijd een beroep kunnen doen op het Masterplan Basisvaardigheden. Door elke leerling daadwerkelijk te zien en passende begeleiding te bieden help je diens ontwikkeling en doe je recht aan het doel van het NP Onderwijs en straks ook aan het Masterplan Basisvaardigheden.’

Kijk voor meer informatie over het NP Onderwijs en praktijkverhalen op www.nponderwijs.nl

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
www.nponderwijs.nl/nieuwsbrief 

Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 1 'De basis op orde'.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle velden zijn goed in gevuld. Controleer je gegevens en probeer het opnieuw.
Er is iets mis gegaan met het versturen van je aanmelding. Probeer het later nog een keer.
Bedankt voor je reactie
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

basis op orde

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid