“Bij het verbeteren van de basisvaardigheden moet er ook structurele aandacht zijn voor het mentaal welbevinden van leerlingen. Dat hebben we de afgelopen twee jaar wel gezien”, vindt Michelle Klingeman-den Bouwmeester, coördinator Nationaal Programma Onderwijs bij CSG Reggesteyn. “Als leerlingen goed in hun vel zitten, zijn ze veel gemotiveerder om op school hun best te doen en leren ze beter. Je bent er niet met extra lessen begrijpend lezen en rekenen alleen.”
SG Reggesteyn is een brede Christelijke scholengemeenschap met een vestiging in Rijssen en Nijverdal. “In onze schoolvisie staat dat we elke leerling willen zien. Dat is tijdens en na corona alleen maar urgenter geworden”, legt Michelle uit. “Onze school bood al veel individuele begeleiding aan leerlingen in het kader van passend onderwijs. Met NP Onderwijsgelden hebben we dat uit kunnen breiden. Niet alleen op cognitief vlak, maar juist ook op het gebied van sociaal-emotioneel welbevinden. Je merkt gewoon dat daardoor alles beter gaat.”
Werken aan welbevinden
De locatie in Nijverdal biedt vmbo basis en kader onderbouw, de volledige opleiding vmbo-tl tot en met gymnasium, en telt in totaal bijna 1.400 leerlingen. Rijssen biedt praktijkonderwijs, onderbouw havo/vwo en de volledige opleiding vmbo basis, kader en tl, in totaal ruim 1.100 leerlingen. De afgelopen twee schooljaren merkten mentoren en leraren van CSG Reggesteyn dat veel leerlingen op sociaal-emotioneel vlak niet goed meekwamen. “Elkaar respecteren, geven en nemen, normale omgangsvormen hanteren en niet meteen boos worden, vriendschappen onderhouden, samenwerken in een groep, door corona is dat allemaal onder de oppervlakte verdwenen”, constateert Michelle. “We moeten weer leren om mét elkaar te zijn. Juist die sociaal-emotionele achterstanden, daar moet aan gewerkt worden. Wij vinden dat een groter probleem dan dat leerlingen mogelijk op cognitief gebied achterop lopen, dat is relatief wat makkelijker om in te halen.”
Reacties