Gamen tijdens geschiedenisles

Geschiedenisleraar Tom de Kruif is altijd op zoek naar alternatieve werkvormen. Omdat hij zelf graag gamet, kwam hij al snel op het idee om games in zijn geschiedenislessen te gebruiken. Ook experimenteert hij met het toepassen van virtual reality in de klas. De leerlingen vinden Toms aanpak dit te gek. Niet voor niets werd Tom (29) vorig jaar door hen voorgedragen als Geschiedenisleraar van het jaar. PrimaOnderwijs sprak met hem.

Civilization

Tom de Kruif: 'In Noorwegen gebruiken ze het spel Civilization in het onderwijs. En dat werkt heel goed. Het gaat over het ontstaan van een beschaving en behandelt alle tijdvakken van de jagers/verzamelaars tot nu. Als je zo’n tijdvak in de les hebt behandeld, is deze game een mooie afsluiter. Je ziet alles wat je hebt besproken nog eens voorbij komen. Hoe het wiel is uitgevonden, hoe het alfabet ontstond en hoe de landbouw begon. En het is gratis beschikbaar. Want dat is natuurlijk het probleem als je games op school wilt gebruiken: iedere leerling heeft dan een licentie nodig.’ Tom lost dit probleem op door zijn eigen spelcomputer aan te sluiten op een beamer en de leerlingen om de beurt een game te laten spelen.

Call of Duty

‘Bij de lessen over de Tweede Wereldoorlog laat ik ze bijvoorbeeld Call of Duty spelen. Dat gaat over de landing van de geallieerden tijdens D-Day in Frankrijk. Assassin’s Creed Unity refereert sterk aan de Franse revolutie. We spelen een stukje en bespreken dan of zo’n game een realistisch beeld van de geschiedenis geeft.’

Geschiedenisleraar van het jaar

Tom werkt nu vier jaar op het Rijnlands Lyceum in Sassenheim waar hij leerlingen van het vmbo-t, havo en vwo geschiedenisles geeft. Zijn creatieve manier van lesgeven werpt zijn vruchten af. Niet alleen worden zijn lessen over het algemeen enthousiast ontvangen door de leerlingen, ze hebben hem ook genomineerd als geschiedenisleraar van het jaar 2017. ‘Dat was een complete verrassing’, zegt Tom. ‘Ik wist niet dat ze daarmee bezig waren.’ Na een eerste selectie woonden juryleden een les van Tom bij. Uiteindelijk werd hij na het bedenken van een eindopdracht in het Rijksmuseum gekozen als geschiedenisleraar van het jaar.

‘Chille leraar’

Maurits (17), 6 vwo: ‘Dit is het tweede jaar dat ik les heb van meneer De Kruif. Het is altijd fijn om zijn lokaal binnen te stappen en even de sleur van school te doorbreken. Hij is een heel chille leraar die dichtbij onze generatie staat en ruimte maakt om leuke dingen te doen. Aan het begin van de les bespreken we de actualiteiten, even relax. Toen een aantal leerlingen uit mijn klas hem vorig jaar nomineerde als geschiedenisleraar van het jaar, ben ik ze meteen gaan supporten.’

Wandelen door Egypte

‘Natuurlijk mislukken mijn lesideeën ook vaak’, geeft Tom toe. ‘Maar het leuke is wel dat ik hier de ruimte krijg om te blijven experimenteren. En mijn collega’s delen dit enthousiasme. We bespreken onze ideeën en delen de ervaringen die we opdoen. Ik durf echt wel te stellen dat ik hierdoor een veel betere leraar ben geworden. Mijn nieuwste project is het toepassen van virtual reality in de les. Dat kan heel eenvoudig met een 3D-brilletje van een paar euro en een app op je telefoon. Zo kun je bijvoorbeeld door het oude Egypte wandelen en de piramides bezoeken of de werkplaats van Leonardo Da Vinci bekijken. Dat is toch supergaaf!’


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief