Gedragsproblemen in de klas: autisme

Een klas bestaat uit verschillende nationaliteiten, religies en culturen, bestaat ook uit kinderen met diverse gedragsproblemen. Een voorbeeld is autisme. Vaak hebben kinderen met autisme goede schoolbegeleiding nodig. Het kind ontdekt gaandeweg dat hij/zij ‘anders’ is, maar voor anderen is dit gedragsprobleem vaak lastig te herkennen, vooral bij meisjes.

Wat is autisme?

Kinderen met autisme ontwikkelen zich langzamer dan gemiddeld en bewandelen daardoor een ontwikkelingsweg. Bij kinderen tot 6 jaar uit zich dit o.a. in later praten, het minder willen van contact, het niet reageren op zijn/haar naam en het liever bezig zijn met dingen dan met mensen. Bij kinderen van 6 tot 12 jaar uit dit zich in het moeite hebben met veranderingen en het contact leggen met andere kinderen, het niet goed begrijpen van wat anderen van hem/haar verwachten in een bepaalde situatie en het angstig zijn in onbekende situaties. Na hun twaalfde krijgen ze moeite met het plannen van hun huiswerk, reageren ze heftig op lichamelijke veranderen in de puberteit en hebben ze moeite met het omgaan met leeftijdsgenoten, hun studie/loopbaan en het beginnen van een liefdesrelatie. Ook kunnen ze een lange tijd angstig of somber zijn.

Autisme bij meisjes

Bij jongens wordt autisme vaak sneller herkend dan bij meisjes. Meisjes met autisme vertonen vaak heel ander gedrag dan jongens. Hun sociaal gedrag is vaak verder ontwikkeld en hun taalgebruik ligt vaak op een hoger niveau dan het begrip van de taal. Ook ontwikkelen ze vaak internaliserende gedragsproblemen, ook wel overcontrole over hun emoties, waardoor ze zich naar binnen gaan richten en innerlijke onrust ontwikkelen. Jongeren vertonen externaliserend gedrag dat leidt tot conflicten. Door de complexe signalering wordt bij meisjes met autisme vaker gedacht aan angstklachten, ADHD of een eetprobleem.

Hoe ga je met leerlingen met autisme om in de klas?

Begeleiding in kleine taken

Peuters met autisme kunnen baat hebben bij vroege training die zich richt op imitatievaardigheden, waarmee de basis voor sociale interacties gelegd wordt. Kinderen die al wat ouder zijn hebben goede begeleiding van school nodig. Dit kunnen al kleine taken zijn, zoals het structureren van de lesstof of het invullen van hun agenda.

Benadruk hun sterke eigenschappen

Om het beste uit de leerling met autisme te halen, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van zowel hun sterktes als hun ontwikkelpunten. Omdat autistische kinderen vaak het idee hebben ‘anders’ te zijn, is het goed om de sterke punten van de leerling te benadrukken. Dit kunnen zijn: oog voor detail, analytisch denken, eerlijkheid, loyaliteit en technisch inzicht.

Pas je communicatie aan

Als leraar zal je anders moeten communiceren richting autistische kinderen. Probeer negatieve kritiek en correctie te vermijden, maar houd het juist positief. Praat kalm en houd de boodschap zo summier mogelijk. Trek eerst de aandacht van de leerling door zijn/haar naam te noemen en dan te zeggen wat je wilt. Gebruik voor de boodschap een inleidend zinnetje, zodat de leerling zijn/haar aandacht op jou kan richten. Vertraag je spreeksnelheid en geef de leerling 5 à 10 seconde bedenktijd. Wil je je boodschap herhalen? Herhaal het dan exact op dezelfde manier. Anders denkt het kind dat je een totaal andere boodschap hebt.

 


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief
Controle Dit veld is niet juist ingevuld