Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Maar liefst 90 procent van hen zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning. Dat blijkt uit een in september 2017 verricht onderzoek over passend onderwijs onder ruim 1.000 leerkrachten in het basisonderwijs.

Wet passend onderwijs

Met de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kregen scholen een zorgplicht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met gedragsproblemen, een handicap of autisme, moeten zoveel mogelijk naar een gewone basisschool. Alleen als het echt niet anders kan kunnen zij naar het speciaal onderwijs. Inmiddels geeft bijna driekwart (74 procent) van de leerkrachten aan één of meerdere leerlingen in de klas te hebben die, in hun ogen, beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs.

Staking

Op 5 oktober leggen basisschoolleerkrachten het werk neer. Zij eisen meer loon en minder werkdruk. Passend onderwijs speelt volgens hen een belangrijke rol in die werkdruk. Ruim 9 op 10 leerkrachten (93 procent) zegt dat de werkdruk door passend onderwijs is toegenomen.

Als belangrijkste oorzaak voor deze toegenomen werkdruk noemt 62 procent het groeiend aantal leerlingen in de klas dat extra ondersteuning nodig heeft. Gemiddeld zeggen leerkrachten 5 van deze leerlingen in de klas te hebben. Al die extra aandacht voor deze leerlingen gaat volgens 79 procent bovendien ten koste van de aandacht voor de ‘gewone’ leerling.

Vertrouwen afgenomen

Wat verder opvalt is dat het vertrouwen onder leerkrachten in passend onderwijs sterk is afgenomen. Bijna twee derde (62 procent) heeft er geen vertrouwen in dat passend onderwijs op hun school binnen twee jaar een succes is. Vorig jaar was dat nog 43 procent.

Terwijl leerkrachten van reguliere basisscholen met de Wet passend onderwijs een grotere verantwoordelijkheid hebben gekregen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zegt slechts 24 procent dat leerkrachten op hun school voldoende worden (bij)geschoold op dit gebied.

Uitzending

Het (representatieve) onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies in samenwerking met het tv-programma De Monitor (KRO-NCRV). De Monitor over passend onderwijs: zondag 1 oktober, 22:35 uur, NPO

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang