De grote onheilsdag nadert ons weer. Angst voor ongevallen en een collectieve fobie voor getallen, ook onder jongeren. Vrijdag de dertiende wordt als een ongeluksdag gezien, maar hoe zorg je er nu voor dat je dit ongeluk tegengaat en het geluksgevoel juist versterkt? De Amerikaanse psycholoog Martin Seligman heeft onderzoek gedaan naar geluk. Hij stelt dat externe omstandigheden weinig invloed hebben op iemands geluk en dat het vooral draait om positieve gedachten en een optimistische houding. Door deze emoties te trainen kunnen jouw leerlingen dus leren gelukkiger te zijn. Met deze vijf tips zorg jij voor meer geluk in de klas.

1. Beteken iets voor een ander

Geven en delen is goed voor sociale dieren zoals mensen. Ap Dijksterhuis, hoogleraar Psychologie aan de Radboud Universiteit, stelt dat de meest effectieve manier om gelukkig te worden is door te proberen anderen gelukkig te maken. Door iets voor een ander te doen maak je een echte verbinding.

Door verbinding onder de leerlingen te creëren, zorg je voor meer geluk binnen de klas. Maak groepjes en laat leerlingen elkaar complimenten geven. Ook kan je hen de opdracht geven elkaar te helpen met datgeen waar ze hulp bij nodig hebben. Dit kan voor de ene leerling een huiswerkopdracht en voor de ander een goed gesprek zijn.

2. Productiviteit

Als mensen gelukkig zijn, zijn ze productiever, maar dit werkt ook andersom. Door productief bezig te zijn verhoog je jouw geluksgevoel. Het geeft je geluk en voldoening als je iets afrondt waar je blij mee bent. Het is belangrijk om doelen te stellen die uitdagend genoeg zijn om te motiveren en stimuleren, maar makkelijk genoeg om haalbaar te zijn. Leerlingen hebben doelen nodig om gemotiveerd te blijven. De doelen die jij voor ze stelt, samen met de geleverde prestatie, bepalen of ze uiteindelijk tevreden, en dus gelukkig zijn. Laat je klas zelf doelen stellen om productiever bezig te zijn.

Tijd om doelen te stellen met leerlingen! Laat iedere leerling een doelenbord maken, waarin ze verschillende doelen voor zichzelf stellen. Dit kun je vertalen naar een droom, resultaat, prestatie of procesdoel. Zorg dat de leerlingen zelf met de invulling komen. Alleen dan zullen ze ook het geluk ervaren als ze hun doel bereikt hebben.

3. Creativiteit

Door creatief te zijn daag je jezelf uit. Op dat moment zit je even niet meer in je comfort zone. Het resultaat dat uit een creatief proces komt, zorgt voor een gelukkig gevoel, omdat je brein het markeert als iets dat je bereikt hebt. Creativiteit zorgt ook voor rust, omdat je jouw gedachten voor een bepaalde tijd op één activiteit focust.

Laat leerlingen creatief doen, bijvoorbeeld door te dansen, muziek te maken, een kunstwerk te creëren of een nieuw idee te bedenken. Een talentenshow biedt leerlingen hierin een podium en motiveert hen extra.

 4. Lachen

Heel simpel, maar het werkt wel: elke dag een aantal keer glimlachen, grijnzen of giechelen. Het blijkt wel hoe ouder we worden, hoe minder we lachen. En dat terwijl lachen juist erg gezond is! Je hersenen maken tijdens het lachen namelijk het gelukshormoon endorfine aan. Dit heeft een kalmerend en pijnstillend effect. Dit werkt ook door op je immuunsysteem, waardoor je minder vatbaar wordt voor infecties.

Humor laat je ook met een afstandje naar jezelf kijken. Problemen lijken een stuk minder groot en moeilijkheden lijken overwinbaar. Door een positieve blik zie je oplossingen sneller. De kans op stress wordt hierdoor kleiner.

Hoe kun je samen lachen? Organiseer voorafgaand aan de les een lachsessie van tenminste zeven seconden. Maak samen de lichamen los door rek- en strekoefeningen. Begin daarna met lachen. Krul eerst de mondhoeken en maak een lachgeluid. De schaterlach volgt vanzelf. Het hoeft geen hoorbare lach te zijn, een neplach volstaat ook.

Liever wat anders? Kijk samen met de klas een educatieve film over humor of bespreek elkaars blunders. Lachen om jezelf is namelijk ook erg gezond.

5. Vergeet jezelf niet

Jij bent degene die voor de klas staat en hebt daarom grote invloed op de sfeer. Uit een Vlaams onderzoek in het primair onderwijs is gebleken dat gelukkige leraren ook gelukkigere leerlingen hebben. Gelukkige leraren zijn mogelijk relaxter, waardoor ze makkelijker een grapje maken of tolereren, en zo een prettige sfeer in hun klas hebben.

Denk ook aan jezelf en zorg dat je actief deel neemt aan de bovenstaande activiteiten. Begin je lessen met een moment van dankbaarheid en schijf op waar je dankbaar voor bent. Dankbaarheid leert je om je te blijven verwonderen over de mooie en fijne dingen. Focus op jouw geluk en geniet van het werk in de klas en de dingen die jij leuk vindt!

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle velden zijn goed in gevuld. Controleer je gegevens en probeer het opnieuw.
Er is iets mis gegaan met het versturen van je aanmelding. Probeer het later nog een keer.
Bedankt voor je reactie
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid