Maak jouw leerlingen Online Masters!
‘Games kunnen een schoolvak echt innoveren’
We weten dat jongeren vaak liever achter hun spelcomputer zitten dan dat ze huiswerk maken. Maar weet je ook dat deze twee werelden weleens heel goed samen kunnen gaan? Voormalig esporter en gaming expert Koen Schobbers leert leerlingen in de module Social Master hoe gamen positief kan bijdragen aan de ontwikkeling, mits je dit bewust doet aan de hand van vijf S en. Slaap, school, sport, sociaal en spel. Zonder twijfel houd jij jouw leerlingen helemaal bij de les met deze module.
Door Vanessa Pelle
Het vijf S-en model van Koen heeft als doel een goede balans te vinden tussen slaap, school, sport, sociaal en spel. In de les Bewust Gamen, onderdeel van de module Social Master, gaan leerlingen met elkaar, in de klas en thuis aan de slag met deze vijf S-en. Koen: ‘Jongeren gamen veel. In de module gaan ze kijken op welke S ze nog moeten letten of welke juist al helemaal zit ingebakken. Als je door spel bijvoorbeeld minder doet aan je school, minder slaapt of minder sociaal bent en het dus een negatieve invloed heeft, dan is het tijd de balans te verschuiven. Het klinkt als een open deur maar vaak sluipt die negatieve beïnvloeding erin. Het is goed dat leerlingen inzicht krijgen in hoe ze zelf omgaan met gamen.’ We kennen de valkuilen van te veel gamen, maar er zijn volgens Koen ook veel voordelen aan gamen, als je dat dus bewust doet. ‘Het is leuk om met je leerlingen in kaart te brengen wat je kunt leren van games. Welke eigenschappen denken zij dat je traint. De meest bekende is de hand-oog-coördinatie. Als student geneeskunde vergelijk ik het vaak met een operatiekamer. Daar is hand-oog-coördinatie heel belangrijk. Door het spelen van games is dat bij mij goed ontwikkeld. Maar denk ook aan vaardigheden als oplossend vermogen, beslisvaardigheid, doorzettingsvermogen, geduld, teamwork, focus en kunnen multitasken.’
Schoolvak innoveren
In de module ga je met uiteenlopende opdrachten aan de slag waar leerlingen hun creativiteit en fantasie de vrije loop kunnen laten. ‘Games kunnen een schoolvak echt innoveren. In de schoolopdracht kiezen de leerlingen een deel van een vak waar zij een game van zouden willen maken. Interessant om na te denken over die innovaties en hoe zij de toekomst zien. Ze brengen in kaart wat ze willen leren en aan welke eigenschappen de game dan moet voldoen. Een voorbeeld is het vak aardrijkskunde. Met een Virtual Reality-bril kun je de wereld over reizen. Of andersom, hoe kun je een game vertalen naar een gymles? Hoe zet je daar een parcours voor uit? Dan breng je de game naar de echte wereld. Alles mag! Vervolgens gaan ze het idee dieper uitwerken en komen de vijf S-en terug. Is het een actieve game (Sport) of kijk je naar biologie (wat gebeurt er in je Slaap)?’
Potje Pong, pa?
De module betrekt ook ouders in de lessen. ‘Uiteindelijk spelen de leerlingen games onder toezicht van hun ouders. De thuisopdracht is ter interactie met de ouders/verzorgers. Buiten het feit dat ze thuis misschien vertellen dat ze een les over gamen hebben gehad, gaan ze samen met hun ouders het gesprek over gamen aan. Snappen ouders de huidige wereld van gamen, de enorme markt met influencers en toernooien, en welke afspraken zijn er thuis over gaming – hoelang mogen ze spelen en welke games? Aan de ouders wordt ook gevraagd wat zij valkuilen vinden en hoe je deze samen kunt voorkomen. Iets moeilijker voor veel ouders is het bedenken van de voordelen, dus dat levert vast interessante conversaties op.’ Nog leuker wordt het als je samen games gaat spelen. Koen: ‘De ouder speelt de favoriete game van het kind en na een afgesproken tijd gaat het kind het favoriete spel van de ouders spelen. Dat kan Tetris zijn of Pong, maar het kan ook een bordspel zijn. Ze doen het in ieder geval samen.’
Inzicht
Het is een voorbeeld van de vele challenges uit de module. ‘Zo krijgen ouders meer inzicht in het leven van hun kind. Elke ouder/verzorger wil zijn kind begeleiden, dus het is goed om te zien in welke wereld hij of zij zich begeeft. Door de thuisopdrachten in de module, betrekken de leerlingen zelf hun ouders. Dat is geweldig!’ Koen tipt docenten wel om daar op school een vervolg aan te geven. ‘Als je klassikaal ervaringen uitwisselt, hebben de leerlingen een extra stok achter de deur om de opdrachten ook werkelijk met hun ouders te doen. Als esporter waren mijn ouders enorm betrokken bij mijn gamegedrag en mede daardoor vond ik de juiste balans. Al stond de S van school wel altijd op de eerste plaats!’
Met masters aan de slag!
Bewust Gamen is onderdeel van de module Social Master uit het gratis lesprogramma Online Masters. Het lesprogramma is ontwikkeld door Vodafone-Ziggo met medewerking van Mediawijzer.net en ECP/veiliginternetten.nl. In Online Masters nemen verschillende masters uit het vak, zoals Koen, de leerlingen aan de hand van video’s mee in hun wereld. De leerlingen gaan met de aangeboden vaardigheden aan de slag om zo hun talent te ontdekken, te ontwikkelen en te versterken. Ook leren ze meer over hoe ze zich veilig en bewust in de digitale wereld kunnen begeven. Naast Social Master vind je in het lesprogramma de modules Digital Master, Creative Master en Safe Master.
Meld je aan op primaonderwijs.nl/onlinemasters
Heb jij vragen aan Koen over de les? Koen: ‘Docenten en leerlingen mogen mij altijd berichten via Instagram (koenznl). Of via de site koenschobbers.nl.’