Jongeren nóg gerichter en persoonlijker ­helpen met hun studiekeuzevragen. En op een manier die past bij hun digitale voorkeuren en vaardigheden. Dat was het uitgangspunt voor Studiekeuze123 om de mogelijkheden van een chatbot te verkennen. Ze kwamen in contact met een partij die educationele ­chatbots ontwikkelt. Samen werkten ze een plan uit en ontwikkelden chatbot Pixxi. Eind 2021 verschijnt Pixxi op Studiekeuze123.nl.

Waarom een chatbot?

Bastian Schilderink, Product Owner bij Studiekeuze123 vertelt: ‘Bezoekers van Studiekeuze123.nl zoeken op verschillende manieren naar antwoorden op hun vragen. Ze navigeren via het menu, zoeken via de zoekbalk en kunnen straks ook hun vraag stellen via de chatbot. Remy Reurling, conversa­tional copywriter bij Helpr.ai, vult dit aan: ‘Een studiekeuze maken begint bij gesprekken met een leraar, decaan, ouder of een studiekeuze-organisatie. Zij krijgen veel dezelfde vragen. Helpr is van mening dat educationele chatbots een deel van deze leergesprekken kunnen automatiseren. Jongeren gebruiken dagelijks chatapplicaties, denk aan WhatsApp. De vorm van het gesprek is dus vertrouwd en een stuk persoonlijker dan zelf op een website ­zoeken naar een antwoord.’

Hoe wordt de chatbot ingezet op Studiekeuze123.nl?

‘De chatbot wordt eerst zichtbaar bij de veelgestelde vragen op onze website. Als je hier niet vindt wat je zoekt, dan kun je je vraag aan Pixxi stellen’, aldus Schilderink. Later komt Pixxi ook op andere plekken op de website of verschijnt de chatbot als je lang op een bepaalde pagina bent. Natuurlijk blijft informatie ook op andere manieren vindbaar. Pixxi wordt een extra manier om aan informatie te komen en studiekiezers wegwijs te maken. Het ondersteunt studiekiezers bovendien bij het op de juiste manier gebruiken van de verschillende functionaliteiten en informatie op Studiekeuze123.nl.

Waren jullie meteen ­enthousiast over een chatbot?

Schilderink: ‘Jongeren ervaren chatbots doorgaans als een laagdrempelige manier om vragen te stellen, dus we wilden hier graag iets mee doen. Maar, we waren wel kritisch. Natuurlijk moet de chatbot goed werken. Het is irritant als vragen onbeantwoord blijven. Er ligt dus een uitdaging in het goed ontwikkelen van de techniek achter Pixxi. We wilden ook geen chatbot die het persoonlijk contact met Studiekeuze123 vervangt. Mensen kunnen nog steeds bellen of e-mailen. De chatbot vervangt tot slot ook niet de persoonlijke begeleiding van een decaan of studiekeuzecoach. Het vermindert misschien wel de tijd die zij kwijt zijn aan het beantwoorden van vragen waarop iemand het antwoord ook online kan vinden.’

Waar komt het figuur Pixxi vandaan?

Schilderink: ‘Pixxi is al te zien op onze social mediakanalen, met name op ons Instagramaccount. Pixxi begon als een leuk figuurtje zonder naam, maar we merkten dat er heel enthousiast op het figuur gereageerd werd en besloten een naam te verzinnen. We legden namen voor in een poll op Instagram en Pixxi werd gekozen als winnaar. We denken al langer na over het inzetten van Pixxi op andere manieren, dus toen we een identiteit voor de chatbot zochten, was de keuze snel gemaakt.’

Hoe werkt de chatbot?

Reurling: ‘Pixxi combineert een gigantische hoeveelheid data en tests. Waar studiekiezers nu een zoekterm in een zoekbalk intikken en zelf moeten zoeken naar informatie, kunnen ze straks vragen stellen aan Pixxi. De website krijgt hiermee een stem. Vragen van studiekiezers worden beantwoord op een manier die hen aanspreekt. Daarnaast is het met Pixxi ook mogelijk om door te vragen. Vanuit Pixxi zelf, maar ook vanuit de studiekiezer. Pixxi kan de studiekiezer dus coachen naar het antwoord, wat in alleen tekst niet lukt. Vragen stellen wordt zo sneller, persoonlijker en makkelijker!

Zelf in gesprek met Pixxi

Vanaf december vind je Pixxi standaard bij de veelgestelde vragen op Studiekeuze123.nl. Stel gerust wat vragen en kijk welke antwoorden je krijgt. Mocht je er met Pixxi niet uitkomen of Pixxi gedraagt zich niet helemaal zoals de bedoeling is, laat het ons dan weten op . Ook andere vragen over dit project kun je hier stellen. 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle velden zijn goed in gevuld. Controleer je gegevens en probeer het opnieuw.
Er is iets mis gegaan met het versturen van je aanmelding. Probeer het later nog een keer.
Bedankt voor je reactie
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

Studiekeuze

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid