Leesmotivatie is een goede voorspeller van leesgedrag en leesprestatie en is een belangrijke factor in de strijd tegen laaggeletterdheid. Uit internationaal onderzoek blijkt Nederland schrikbarend laag te scoren als het gaat om leesmotivatie en leesvaardigheid.
Leesbevordering door leesplezier zou de basis van het leesonderwijs moeten zijn. Door structureel werk te maken van leesbevordering kan het onderwijs dit stimuleren. Dit is voor elk kind van belang, maar helemaal voor zwakke lezers. Alleen als ze blijven lezen maken ze de ‘leeskilometers’ die ze zo hard nodig hebben.
Zichzelf versterkende spiraal
Leesplezier is de basisvoorwaarde om een goede lezer te worden. Lezen werkt als een zichzelf versterkende spiraal. Kinderen die met plezier en interesse lezen, lezen meer en gaan beter om met teksten. En dat is niet alleen een voorwaarde voor schoolsucces, maar ook voor het latere maatschappelijk functioneren.
Niet elk kind vindt lezen even leuk. Het is niet eenvoudig om de oorzaak te vinden. Laat staan om met een oplossing te komen. Vandaar de vraag: met welke boeken verleid je een kind dat een hekel heeft aan lezen? In de praktijk merken we dat het belangrijk is om boeken aan te bieden die dicht bij de interesses van het kind liggen.
Aanpak van leesbevordering
Boekies is dé aanpak waarmee leesbevordering van groep 1 tot en met groep 8 op unieke wijze wordt geïntegreerd in het onderwijs. Boekies geeft leerkrachten inzicht in het leesgedrag van hun leerlingen, ook ontvangen zij lesmateriaal en tips voor leesbevorderingsactiviteiten.
(...)
Lees het volledige artikel uit PrimaOnderwijs nr. 1 'Ode aan de leraar' online:
Reacties