Het gebruik van digitale hulpmiddelen in het onderwijs blijft groeien. Leraren die variëren in de manier waarop ze onderwijs geven, en daarbij gebruik maken van ict, boeken daarbij de beste resultaten.
Impact op motivatie
De manier waarop leraren ict inzetten heeft vooral impact op de motivatie van leerlingen, de onderwijsprestaties, en maakt het mogelijk efficiënter les te geven. Dat blijkt uit de 2-jaarlijkse Vier in balans-monitor van Kennisnet. Voor het onderzoek zijn vijfduizend betrokkenen - leerkrachten, bestuurders, schoolleiders en ouders - in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs ondervraagd.
Variatie in lessen
Leraren die in staat zijn voor hun leerlingen variatie in de lessen aan te brengen, maken veelvuldig gebruik van digitale hulpmiddelen, met betere onderwijsprestaties tot gevolg. Alfons ten Brummelhuis, strategisch adviseur onderzoek bij Kennisnet: “We weten steeds meer over hoe ict kan bijdragen aan beter onderwijs. Uit de monitor blijkt dat leraren die afwisselend lesgeven en veel gebruik maken van ict de meeste opbrengsten zien. Juist deze leraren voelen zich in staat om de juiste keuzes te maken voor ict-toepassingen en laten zo hun leerlingen maximaal profiteren van de mogelijkheden.”
Groot verschil tussen leraren
Leraren verschillen onderling sterk in het gebruik van ict in hun lessen. De verschillen zijn binnen scholen vaak groter dan tussen scholen. Van de 22 digitale toepassingen die het onderzoek noemt, gebruikt de kopgroep van leerkrachten er dertien tot veertien. Deze groep beslaat een kwart van alle leerkrachten. De middengroep, waar de helft van alle leerkrachten onder valt, past zes tot zeven mogelijkheden vaak in het onderwijs toe. De staartgroep beperkt zich in de meeste lessen tot een of twee toepassingen.
Beamer en digibord
Van alle beschikbare hulpmiddelen en toepassingen is de beamer of het digibord onder de leerkrachten nog steeds het meest populair. Er wordt ook veelvuldig gebruikgemaakt van internet, laptops en mobiele telefoons bij de lesvoorbereiding. Daarnaast wordt digitaal leermateriaal volop in de lessen gebruikt, zowel bij individuele begeleiding van de leerling als bij het geven van klassikaal onderwijs. Ook maken scholen veelvuldig gebruik van digitale informatiesystemen waarbij leerlingen hun eigen vorderingen in de gaten kunnen houden.
Veilig internetten
Bestuurders en schoolleiders voorzien in de komende jaren een sterk aanhoudende toename van ict-toepassingen. Deze groep hecht veel waarde aan gesprekken met leerlingen over veiligheid op het internet en instructies hoe zij kunnen omgaan met sociale media. In de praktijk blijkt echter dat juist ouders hier een belangrijke rol vervullen.