In de vorige eeuw was rond de jaren ‘30 stromend water op school een hele luxe. Na de tweede wereldoorlog maakte de mechanische typemachine plaats voor de elektronische. Jongens gingen naar de technische school en meisjes naar de huishoudschool. Daar leerden ze praktijk en een beetje theorie. Leerlingen werkten toen vaak met afvalproducten, omdat nieuwe materialen en grondstoffen te kostbaar waren. Niet wetende dat ze toen al onbewust duurzaam onderwijs kregen.

“Duurzaam: Als mijn henneptruitje uit de mode is rook ik ’m op”

In de jaren ‘70 werd steeds meer beroepsonderwijs gegeven op één vakgebied. Wie boekenwurm was, kon nog geen spijker in de muur slaan en wie het vakmanschap beheerste op één vakgebied kon niks anders meer doen dan dat. In de jaren ’80 deed de personal computer zijn intrede en brak er een nieuw innovatief tijdperk aan. Niet veel later, begin negentiger jaren deed de computer ook zijn intrede in het onderwijs. De computers werden sneller en waren voorzien van meer werkgeheugen.

“Innovatie: Een personal computer met een werkgeheugen van 24MB”

De kenniseconomie in de jaren na 2000 én demografische statistieken hebben laten zien dat dit heden ten dage nog steeds impact heeft op onze huidige economie. Kinderen worden gestimuleerd zo hoog mogelijke cijfers te scoren om professor in de weet-niet-kunde te worden. Het artikel ‘Het vmbo is zo gek nog niet’ uit PrimaOnderwijs (sept 2020) geeft hierover ook een mooie boodschap af. Stop met het pushen van leerlingen om een zo hoog mogelijk cijfer te behalen. We hebben mensen nodig die de handen uit de mouwen steken om iets te repareren of te maken. Hoe vaak horen we tegenwoordig ‘burn-out’ bij jongeren? Laat het kind zichzelf zijn en daarbij zijn talenten ontwikkelingen. De één heeft talent om professor te worden terwijl het ook nog gewoon vrije tijd heeft. Terwijl de ander, die ook van zijn vrije tijd geniet, de schots en scheve stoeptegels uit de straat rukt om daar een goal van te maken om te voetballen. Na afloop worden de tegels keurig op het oog waterpas teruggelegd, zodat er geen mensen meer over kunnen struikelen. Dat laatste is nu het typerende van een vmbo’er. De vmbo’er pakt dingen gelijk aan en handelt naar eigen inzicht op een oplossende duurzame manier. Het vmbo stimuleert de leerling zo te denken en te handelen zodat de leerling verder zijn talent kan ontwikkelen.

“Baan van de toekomst: Van alle markten thuis zijn”

Welke baan van de toekomst er ook komt, één ding hebben ze allemaal gemeen. De banen zijn innoverend en duurzaam. Dienstverlening en producten heeft beide van deze ingrediënten in huis. Een vierdejaars D&P-leerling kan samenwerken, toont initiatief, is ICT vaardig, organisatorisch bekwaam, onderzoekend en ontdekkend van aard, werkt analytisch, is technisch en denkt duurzaam na over het ontwerpen van innoverende producten die het met een goed doordachte marketingstrategie gaat vermarkten. Geen wonder dat deze leerling graag gezien is in het bedrijfsleven. Zij zullen een dienst of product voor de toekomst leveren waar wij als D&P docenten trots op kunnen zijn, omdat wij hen een puzzelstukje meegaven tijdens hun loopbaan! Ook dat is duurzaam en innoverend!

Het profiel D&P is een snelgroeiend profiel binnen het vmbo. Dit komt vooral doordat de huidige onderwijs methodes/technieken plaats maken voor duurzame vakoverstijgende leertrajecten. Leerlingen leren hierdoor met behulp van nieuwe technologieën innovatief te denken. Het profiel “Dienstverlening en Producten” is dan ook het enige profiel waar de leerling én breed én veelzijdig wordt opgeleid. Techniek is een van de pijlers van D&P. Een plastic omhulsel van je koplamp van je auto is gebroken? Een nieuwe vervanging is duur? Niet voor de D&P leerling, die weet hoe het op technische wijze het omhulsel kan nabootsen en in de 3D printer kan uitprinten. Het filament is overigens ook nog eens van gerecycled plastic.

De overheid zet miljoenen in op techniekonderwijs. D&P is schijnbaar nog niet zo bekend binnen de overheid dat het heeft aan kunnen tonen dat het op vele raakvlakken te maken heeft met techniekonderwijs. Een van de pijlers van D&P is techniek: leerlingen maken innovatieve werkstukken die met de 3D printer worden gemaakt, dat is techniek! Leerlingen werken met metaal, hout en andere grondstoffen, dat is techniek! Leerlingen werken op juiste wijze met gereedschappen om een product te maken of te verbeteren, dat is techniek! Leerlingen programmeren robots en bouwen websites waarbij heel veel ICT-vaardigheden bij komt kijken, dat is techniek! Onze huidige D&P leerlingen zijn competent in al deze technische vaardigheden als het de school met een diploma verlaat. Daarmee laat D&P zien dat het wel eens de grondlegger zou kunnen worden voor onze nieuwe economie, want D&P daar innoveer je mee!

 

De auteurs van dit artikel zijn als student verbonden aan de Aeres hogeschool Wageningen en volgen de bacheloropleiding Dienstverlening en Producten. In het dagelijks leven geven zij het profiel D&P in het voortgezet onderwijs in verschillende delen van het land.  Caroline Rijpkema (56) - RGO vmbo Middelharniss, Job Dievelaar (27) - Reeshofcollege Tilburg en Ryan Larmonie (46) - SG de Meergronden Almere

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

VMBO

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang