Eén op de vijf hoogopgeleide Nederlanders zegt voor de klas te willen staan als ze dat kunnen combineren met ander werk. Eén op de acht leraren in het voortgezet onderwijs werkt al hybride.

Hybride docent

Uit onderzoek naar hybride werken blijkt dat veel getalenteerde en gemotiveerde mensen hun kennis willen delen met de jongere generatie. Als hoogopgeleiden de kans krijgen om in combinatie met hun huidige of een andere baan op een school te werken zegt 1 op de 5 voor de klas te willen staan. Daarnaast werkt 1 op de 8 leraren in het voortgezet onderwijs op dit moment op eigen initiatief al hybride en heeft 2 op de 3 leraren daar interesse in.

Oplossing lerarentekort 

Hybride werken kan een oplossing voor het lerarentekort bieden. Marius Bilkes, initiatiefnemer van Hybride Docent: “Voor de onderwijssector biedt dit een enorm potentieel. Niet alleen voor het behouden van leraren voor de onderwijssector, maar ook voor het aantrekken van nieuwe, in de praktijk gewortelde docenten. Stel je voor wat voor impuls een slimme app-ontwikkelaar aan het vak Informatica geeft!”

Afwisseling en ontwikkeling

Docenten die op dit moment hybride werken doen dit voornamelijk vanwege de afwisseling en ontwikkeling die zij daarmee ervaren. Een veel kleiner deel noemt financieel rondkomen als drijfveer om een onderwijsbaan te combineren met ander werk. Volgens hybride docenten maakt het combineren van werk het lesgeven aantrekkelijk. Bovendien ervaren zij meer loopbaanmogelijkheden.

Echte praktijkvoorbeelden

Hybride docenten geven aan meer te doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. En leerlingen krijgen les van docenten die lesstof aan eigen ervaringen verbinden. Marius Bilkes: “Leerlingen zijn doorgaans enthousiast over de lessen van hybride docenten, omdat zij met echte praktijkvoorbeelden werken. Offertes maken, onderzoek doen, oplossingen voor klanten bedenken. Kinderen willen graag iets leren waarvan ze denken dat in de toekomst nodig te hebben.” Ook voor bedrijven loont het om medewerkers te laten lesgeven. Op school ontwikkelen werknemers leiderschap en doen zij waardevolle kennis op over de interesses en behoeftes van jongeren: hun toekomstige klanten en werknemers.

Uitdaging

Marius Bilkes: “Het ontbreekt nog aan slimme routes om potentiële hybride leraren hun bevoegdheid te laten halen. Daar moet verandering in komen. De hybride docent is van groot belang voor de toekomst van het onderwijs.”

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Onderwijsnieuws

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang