De verschillen tussen Nederlandse basisschoolleerlingen op het gebied van rekenprestaties zijn maar voor een klein deel toe te schrijven aan het rekenonderwijs dat zij krijgen op school. Dat stelt een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden.

‘Rekenonderwijs van kwaliteit’

Volgens onderzoekster Marian Hickendorff past de conclusie bij het huidige beeld van relatief kleine verschillen in rekenprestaties in Nederland: ‘zwakke rekenaars zijn best wel sterk, maar sterke rekenaars halen geen topniveau’. ‘Dat de verschillen tussen de scholen gering zijn betekent niet dat scholen geen invloed kunnen hebben, maar laat vooral zien dat in de huidige situatie scholen erin slagen rekenonderwijs van een goede basiskwaliteit te leveren’, aldus Hickendorff.

Technologische hulpmiddelen

Technologische hulpmiddelen hebben positieve effecten op de rekenprestaties van leerlingen, blijkt uit het onderzoek. Programma’s op de tablet of computer om rekenen mee te oefenen en formatieve toetsing (het gebruiken van toetsgegevens voor verbetering van het leerproces) zijn zulke hulpmiddelen.

Instructie- en/of werkvormen

De onderzoekers van Universiteit Leiden konden geen verschillen opmerken tussen de verschillende instructie- en/of werkvormen. Alle onderzochte interventies bleken doeltreffend.

De overzichtsstudie is gebaseerd op geanalyseerde internationale onderzoeksliteratuur over rekenonderwijs, 25 deelonderzoeken bij Nederlandse basisschoolleerlingen en de peilingen Trends in International Mathematics and Science Study 2015 in groep 6 en Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau 2011 in groep 8.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Rekenonderwijs

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang