Simon van der Kamp, 3e jaars pabo-student, deed met zesdegroepers op zijn stageschool een internationaal eTwinning-project. Dat zat zo goed in elkaar dat het project een Europees kwaliteitslabel kreeg toegekend. Nu maakt hij kans op de internationale prijs voor het beste Europese samenwerkingsproject die volgend jaar wordt uitgereikt.

Een bijzondere erkenning: een leraar in opleiding die een kwaliteitslabel krijgt voor een project dat hij tijdens zijn stage doet. Simon van der Kamp, pabo-student aan hogeschool VIAA, werd geïnspireerd door eTwinning toen hij op een voorlichtingsbijeenkomst zag hoe enthousiast leerlingen reageerden op internationale samenwerking met leeftijdsgenoten. Via eTwinning kunnen leraren uit meer dan 40 Europese landen contact met elkaar leggen en samen projecten starten. Zo ontmoeten leraren en leerlingen elkaar virtueel en leren ze van en met elkaar. Van der Kamp vroeg toestemming aan zijn stageschool om mee te doen aan zo’n project.

Online samenwerken met dertig internationale collega’s

Dat mocht en zo meldde hij zich aan voor het project All board the European Exchange Express. Twee leraren, Hugo Mendonça - een actieve en vrolijke gymleraar op een basisschool op de Azoren (Portugal) - en Ayşe Doğan Serin, lerares op een basisschool in Turkije, hadden daarvoor een oproep gedaan. Het doel van het project was om een virtuele treinreis langs verschillende landen te maken. De leerlingen van de deelnemende landen moesten interessante kennis en informatie over hun eigen land en cultuur opzoeken en publiceren op eTwinning. Die informatie gebruikten anderen weer om van te leren. In totaal deden meer dan dertig leraren mee, uit onder andere Spanje, Jordanië, Italië, Slowakije, Polen en Roemenië.

Overzicht landen

Camps is a hanseatic city

Met de zesdegroepers van basisschool De Groenling in IJsselmuiden werkte Van der Kamp elke vrijdagmiddag aan het project. De leerlingen onderzochten wat Nederland en hun regio zo bijzonder maakt. De hoofdstad Amsterdam met zijn grachten, stroopwafels en kroketjes, en dat Kampen een hanzestad is bijvoorbeeld. In de les kwamen zodoende geschiedenis, aardrijksunde, toerisme en cultuur aan bod. De leerlingen werkten in groepjes samen en gebruikten soms Google bij de vertaling. Ze maakten een vertaalwoordenboekje, tekeningen en collages die de leraar uploadde op eTwinning.

All aboard

Virtuele treinreis langs Europese landen

De volgende stap in het project was om zelf virtueel andere landen te bezoeken. Van der Kamp begon de les dan met het volkslied van het land en dan doken ze in de informatie die hun leeftijdsgenoten op eTwinning hadden gepost, soms met foto’s of filmpjes. Hun reis tekenden ze aan op een overzichtskaart in de klas. Als afsluiting van het project, dat twee maanden duurde, deden ze een Kahoot-quiz over de landen die ze ‘bezocht’ hadden. Daaruit bleek dat de leerlingen heel graag nog eens een project met meester Simon wilden doen. ‘Leuk om te horen natuurlijk’, zegt de jonge leraar in spe. ‘Voor mij was het belangrijkst om leerlingen kennis te laten maken met andere landen in Europa. Dat ze over de grens kijken en zien dat niet alles hetzelfde is als hier.’

Samenwerken in eTwinning: wereldburgerschap in de praktijk

Met eTwinning kunnen leerlingen ook via het digibord meekijken in een klas in landen als Slovenië of Jordanië. Het trof Van der Kamp hoe interessant zijn leerlingen het vonden om te zien hoe de klas van leeftijdsgenoten eruitziet. ‘En hoe verbaasd ze waren, dat de kinderen op de school in Portugal maar zo’n klein schoolplein hebben bijvoorbeeld.’ Hij vindt het een verrassende manier om leerlingen iets nieuws te leren en heeft er zelf ook veel van geleerd. Zo heeft hij goede contacten gelegd met collega-leraren uit het buitenland en heeft hij zijn Engelse skills ontwikkeld. De pabo-student heeft het project gepresenteerd aan de andere leraren op zijn stageschool. Hij verwacht, als hij zelf eenmaal voor de klas staat, e-Twinning te gaan gebruiken met zijn eigen klas.

Digitale vaardigheden en wereldburgerschap

Een internationaal onderwijsproject dat je in je eigen klas kunt doen, heeft veel voordelen. Leraren doen een internationale ervaring op zonder te reizen en leren samenwerken met collega’s in het buitenland. Die contacten kunnen zelfs uitgroeien tot interessante uitwisselingen. Digitale vaardigheden en wereldburgerschap komen in een internationaal project bijna vanzelf aan bod. Het biedt leerlingen een blik over te grens en laat ze tegelijkertijd nadenken over hun eigen plek in de maatschappij en de wereld.

Kwaliteitsbeoordeling

Studenten op Hogeschool VIAA kunnen in het derde leerjaar kiezen om een eTwinning-project op hun stageschool te doen. Ze kunnen er extra studiepunten mee verdienen als het project succesvol is. De school heeft daarvoor een beoordelingsmodel ontwikkeld. Ook de eTwinning-organisatie beoordeelt de kwaliteit van projecten en geeft ze een nationaal kwaliteitslabel als ze voldoen aan een aantal criteria. Ook geeft de beoordelaar eventuele verbeterpunten aan. Als de andere, buitenlandse deelnemers ook een kwaliteitslabel hebben gekregen, kunnen ze een Europees kwaliteitslabel aanvragen en meedoen aan de Europese prijs voor het beste eTwinning-project. Van der Kamp haalde in ieder geval al zijn studiepunten en is blij verrast met de Europese erkenning. Hij wacht in spanning het vervolg af.

De leraar bepaalt

eTwinning is te gebruiken door leraren in alle sectoren en sinds een paar jaar ook door docenten en studenten van lerarenopleidingen. De voertaal is meestal Engels, maar ook Duits en Frans komen voor. Dat kan voor de grensregio’s ook interessant zijn. Voor de leerlingen hoeft een vreemde taal in ieder geval geen probleem te zijn: internationaal samenwerken kun je ook zonder woorden. Er zijn zelfs projecten te vinden voor vierjarigen. Bij eTwinning kunnen leraren zelf bepalen hoe zij hun project opzetten. Zij kunnen met elkaar leerdoelen stellen, lesactiviteiten ontwikkelen, uitvoeren en het project na afloop evalueren. Inhoudelijk kun je als leraar een project zo groot of zo klein maken als je wilt. Of natuurlijk aanhaken bij een bestaand project. Dat is voor beginners in ieder geval aan te raden.

Meer weten of meedoen met eTwinning?
eTwinning is een online community waar meer dan 700.000 leraren uit 43 Europese landen in contact met elkaar kunnen komen om samen een internationaal project te starten. eTwinning wordt gefinancierd door Erasmus+. Het platform is gratis te gebruiken. Kijk op www.etwinning.net voor meer informatie en registratie. Of kijk voor de Nederlandse ondersteuning op www.nuffic.nl/etwinning

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Onderwijsinnovatie

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang