Rekenvlot is een doos met spellen, waarmee leerlingen spelenderwijs de basisvaardigheden uit laag 1 van het rekenmuurtje vlot leren beheersen. Rekenvlot 1 is bedoeld voor leerlingen met niveau M3 (midden groep 3) tot en met E5 (eind groep 5), die uitvallen in laag 1 van het rekenmuurtje van Bareka.

Je kunt deze doos dagelijks inzetten om te oefenen. Leerlingen zien zelf duidelijk de vooruitgang die ze maken en dat geeft hen meer zelfvertrouwen. Visueel ingestelde leerlingen hebben hier veel baat bij. Rekenvlot bestaat uit powerspellen, die de rekenprocedures oefenen en uit speedspellen, die de snelheid van het rekenen oefenen. De spellen zijn oplopend in moeilijkheidsgraad.

Bij Rekenvlot is een uitgebreide handleiding, waarin stap voor stap staat wat je moet doen. Er is ook een quickstarthandleiding, waarin het spel kort en bondig wordt uitgelegd. Er zitten veel spullen in de doos en het is even uitzoeken wat je precies wanneer moet gebruiken. Het kost eerst even tijd om op te starten en er een beetje handigheid in te krijgen. De vele termen zijn in het begin lastig om uit elkaar te houden. Wat heel fijn is, zijn de instructiefilmpjes die te vinden zijn op YouTube, die hebben mij uitstekend geholpen Rekenvlot te begrijpen.

Rekenvlot begint met splitsen tot 10 op het vasteland. Leerlingen die dit al geautomatiseerd hebben, kunnen op een andere plaats in het spel instappen. Het spelbord bestaat uit een zee met verschillende kleuren eilanden erop. Bij Startset 1 horen de roze eilanden. De leerling kruipt in de huid van schatzoeker en houdt zijn eigen voortgang bij op zijn eigen rekenpas. Heeft hij een spel gehaald, dan kleurt hij een vakje in. Heeft hij een test gehaald, dan plakt hij een sticker in de pas. Op het eiland oefent de leerling de zogenoemde landroute. Dat zijn powerspellen die worden afgesloten met een powertest. Daarna begint de vaarroute over zee naar het volgende eiland. In deze vaarroute oefenen leerlingen de speedspellen, die weer worden afgesloten met een speedtest.

Mijn ervaring met het spel is dat leerlingen het ontzettend leuk vinden om te doen. En er ook naar vragen. Het is wel echt handig om het dagelijks te doen en dat kan in de klas als leerkracht lastig zijn. Ik heb het in de ondersteuning van een leerling van groep 4  buiten de klas gedaan en dat is goed bevallen. Vooral dat de leerling een eigen boekje heeft, waarin hij alles kan bijhouden motiveert. Het spel is dus ook goed in de ondersteuning en de remedial teaching te gebruiken. Ook biedt het de mogelijkheid om leerlingen samen het spel te laten doen.

Winactie

Speciaal voor de lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 1x een Rekenvlot Startset 1 weggeven! Wil je kans maken op 'Rekenvlot Startset 1'? Vul onderstaand formulier in! Op 4 juli brengen we de winnaars per mail op de hoogte!

DEZE WINACTIE IS HELAAS AFGELOPEN

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

LEES MEER OVER

Winactie

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang