Na de gezelligheid van de kerstvakantie is het in januari tijd om de draad weer goed op te pakken. De Zilveren Weken bieden de kans om te werken aan een veilige en positieve sfeer in de klas. Het is hét moment om een frisse start te maken en te zorgen voor verbinding en samenwerking. De onderstaande activiteiten helpen jou om op een speelse manier een stevige basis te leggen voor de rest van het schooljaar.
1. Bespreek de kerstvakantie
Na een vakantie hebben leerlingen vaak veel te vertellen en willen ze graag hun ervaringen delen. Het bespreken van de vakantie is niet alleen leuk, maar helpt ook om de onderlinge verbinding te versterken. Het Vakantievragen-bordspel van Juf Judith is hier ideaal voor! Print het bordspel en de kaartjes uit en zet de leerlingen in kleine groepjes bij elkaar. Laat ze om beurten een vraag beantwoorden die aansluit op hun vakantie-ervaringen. Dit spel zorgt niet alleen voor leuke gesprekken, maar geeft jou als leraar ook een inkijkje in de belevingswereld van je leerlingen. Een verbindende activiteit om samen weer te starten!
2. Ballon energizer
De eerste schooldagen zijn extra wennen. De aandacht van de leerlingen kan snel verslappen. Voor extra energie en focus kun je de ballon energizer inzetten. Laat de kinderen tweetallen maken. Elk tweetal krijgt een ballon. Zij moeten de ballon tussen hen in proberen te houden, zonder daarbij hun handen te gebruiken. Geef verschillende opdrachten, zoals gebruik alleen je voorhoofd, armen, rug of billen. Je kunt de leerlingen ook stimuleren om zelf met bewegingen te komen. Lukt het hen bijvoorbeeld om de ballon hoog te houden als ze zitten, lopen of juist springen? Leerlingen moeten goed samenwerken en communiceren om de opdrachten goed te volbrengen. Leuk, leerzaam en goed voor het groepsgevoel!
Wil je meer inspiratie? Bekijk deze energizers eens.
3. Marshmallow challenge
Maak groepen in de klas. Geef elke groep droge spaghetti, een grote marshmallow, afplaktape en een draad van wol. Laat de leerlingen een zo hoog mogelijke toren bouwen met deze materialen in een beperkte tijd. Voor deze opdracht is samenwerken, inzicht en vooral goede communicatie erg van belang. Welk groepje lukt het om de hoogste toren te bouwen?
4. Complimentenbal
Een compliment versterkt iemand geluksgevoel en zelfbeeld. Dit is dus een ideale activiteit voor het versterken van de groepsdynamiek. Verstop elke dag de complimentenbal in de la van één van jouw leerlingen. Dit moet geheim blijven. De leerling met de complimentenbal deelt heel de dag complimenten uit aan verschillende leerlingen. Denk aan; wat heb je leuke kleding, wat heb je een mooie bril en ik vind je erg aardig. Aan het einde van de les mogen de leerlingen raden wie de complimentenbal in zijn/haar bezit had.
5. Over de streep
Leerlingen krijgen met deze activiteit nog meer inzicht in hun overeenkomsten. Trek een lijn door de klas, verdeel de leerlingen in twee groepen en laat ze twee rijen vormen met de gezichten naar elkaar toe. Jij bent als leraar de spreker. Doe een uitspraak, zoals ‘Ik heb een broer of zus’. Iedereen voor wie de uitspraak geldt, steekt de lijn over. Als leerlingen over de lijn gaan, is het goed als ze oogcontact maken met anderen in het midden. Ze kunnen dan een vlaag van herkenning voelen. Laat ze vervolgens weer teruglopen naar hun plaats. Herhaal dit. Je kunt de uitspraken luchtig houden, maar je kunt ook meer de diepte in gaan.
Heb je nog leuke tips? Deel ze in de reacties hieronder!
Reacties