Vol enthousiaste verhalen komen leerlingen na de kerstvakantie weer terug op school. Iedereen zoekt zijn/haar plek weer op in de groep. Deze storming fase kan onrustig verlopen. De Zilveren Weken lenen zich daarom bij uitstek om extra aandacht te besteden aan de groepsdynamiek. Met onderstaande activiteiten creëer jij wederom een positieve groepssfeer en veilige groep.
1. Reactiespel topografie
Met een reactiespel oefen je de vaardigheden begrijpend lezen en luisteren. Vaak vinden leerlingen dit soort spellen erg spannend, omdat ze niet precies weten wanneer ze aan de beurt zijn. Download de spelkaarten van Juf Judith. Knip de kaartjes uit en geef elke leerling één kaartje. Trap het spel af door “start” te roepen. De leerling met het kaartje “Wanneer de juf/meester “start” zegt…” haakt erop in. Daarna is het aan de leerlingen om de opdrachten op de kaartjes te volgen.
2. Ballon energizer
De eerste schooldagen zijn extra wennen. De aandacht van de leerlingen kan snel verslappen. Voor extra energie en focus kun je de ballon energizer inzetten. Laat de kinderen tweetallen maken. Elk tweetal krijgt een ballon. Zij moeten de ballon tussen hen in proberen te houden, zonder daarbij hun handen te gebruiken. Geef verschillende opdrachten, zoals gebruik alleen je voorhoofd, armen, rug of billen. Je kunt de leerlingen ook stimuleren om zelf met bewegingen te komen. Lukt het hen bijvoorbeeld om de ballon hoog te houden als ze zitten, lopen of juist springen? Leerlingen moeten goed samenwerken en communiceren om de opdrachten goed te volbrengen. Leuk, leerzaam en goed voor het groepsgevoel!
Wil je meer inspiratie? Bekijk deze energizers eens.
3. Marshmallow challenge
Maak groepen in de klas. Geef elke groep droge spaghetti, een grote marshmallow, afplaktape en een draad van wol. Laat de leerlingen een zo hoog mogelijke toren bouwen met deze materialen in een beperkte tijd. Voor deze opdracht is samenwerken, inzicht en vooral goede communicatie erg van belang. Welk groepje lukt het om de hoogste toren te bouwen?
4. Complimentenbal
Een compliment versterkt iemand geluksgevoel en zelfbeeld. Dit is dus een ideale activiteit voor het versterken van de groepsdynamiek. Verstop elke dag de complimentenbal in de la van één van jouw leerlingen. Dit moet geheim blijven. De leerling met de complimentenbal deelt heel de dag complimenten uit aan verschillende leerlingen. Denk aan; wat heb je leuke kleding, wat heb je een mooie bril en ik vind je erg aardig. Aan het einde van de les mogen de leerlingen raden wie de complimentenbal in zijn/haar bezit had.
5. Over de streep
Leerlingen krijgen met deze activiteit nog meer inzicht in hun overeenkomsten. Trek een lijn door de klas, verdeel de leerlingen in twee groepen en laat ze twee rijen vormen met de gezichten naar elkaar toe. Jij bent als leraar de spreker. Doe een uitspraak, zoals ‘Ik heb een broer of zus’. Iedereen voor wie de uitspraak geldt, steekt de lijn over. Als leerlingen over de lijn gaan, is het goed als ze oogcontact maken met anderen in het midden. Ze kunnen dan een vlaag van herkenning voelen. Laat ze vervolgens weer teruglopen naar hun plaats. Herhaal dit. Je kunt de uitspraken luchtig houden, maar je kunt ook meer de diepte in gaan.
Heb je nog leuke tips? Deel ze in de reacties hieronder!
Reacties